Awak usha blog saya yea ;)

Korek apa yang korang nak tahu



KENA MIGRAIN??



OMG! MYRA migrain kea? takk bape sure lah. Tapi sejak beberapa hari ni. Rasa sakit kepala sangat. Mostly kat sebelah kanan kepala. Dia punya rasa.. menekann seyhh.. Asyik rasa pening, penat and etc. Then, tadi ada buad research kat google and ini yang MYRA dapat.


------------------------------------------------------------------------------
Migrain atau sering juga disebut sakit kepala atau pusing sebelah adalah sakit kepala berdenyut yang kerapkali disertai mual, muntah-muntah. Pesakit biasanya sensitif terhadap cahaya, suara, bahkan bau-bauan. Sakit kepala ini yang paling sering hanya mengenai satu sisi kepala saja, kadang-kadang berpindah ke sisi sebelahnya, tetapi dapat mengenai kedua-dua belah kepala sekaligus.

Migrain kadang kala agak sukar dibezakan dengan sakit kepala jenis lain. Sakit kepala akibat gangguan pada sinus atau akibat ketegangan otot leher mempunyai gejala yang hampir sama dengan gejala migrain. Migrain boleh timbul bersama penyakit lain misalnya asma dan kemurungan. Penyakit yang sangat berat, misalnya tumor atau jangkitan, boleh juga menimbulkan gejala yang mirip migrain. Namun kejadian ini sangat jarang.
----------------------------------------------------------------------------

Contoh Migrain
----------------------------------------------------------------------------

Migrain dibagi dalam 2 golongon besar, iaitu:

1. Migrain Biasa (migrain tanpa aura): Kebanyakan pesakit migrain masuk ke dalam jenis ini. Migrain biasa bertanda sakit kepala berdenyut di salah satu sisi dengan intensitas yang sedang sampai berat dan semakin parah pada saat melakukan aktiviti. Migrain ini juga disertai mual, muntah-muntah, sensitif terhadap cahaya, suara, dan bau. Sakit kepala akan sembuh dalam 4 sampai 72 jam, sekalipun tidak diubati.

2. Migrain Klasik (migrain dengan aura): Pada jenis klasik, migrain biasanya didahului oleh suatu gejala yang dinamakan aura, yang terjadi dalam 30 minit sebelum timbul migrain. Migrain klasik merupakan 30% dari semua migrain.

Penyebab Migrain
----------------------------------------------------------------------------

Penyebab pasti migrain masih belum begitu jelas. Dianggarkan, adanya hiperaktiftas impuls elektrik otak meningkatkan aliran darah di otak, akibatnya terjadi pelebaran pembuluh darah otak dan proses inflamasi. Peluasan dan keradangan ini menyebabkan timbulnya sakit dan gejala yang lain, misalnya mual. Semakin berat inflamasi yang terjadi, semakin berat pula migrain yang dialami. Telah diketahui bahawa faktor genetik berperanan terhadap timbulnya migrain.

Gejala Migrain
-----------------------------------------------------------------------------

Gejala Awal: Satu atau dua hari sebelum timbul migrain, pesakit biasanya mengalami gejala awal seperti lemah, menguap berlebih, sangat menginginkan suatu jensi makanan (mislanya coklat), gampang tersinggung, dan gelisah.

Aura: Hanya didapati pada migrain klasik. Biasanya terjadi dalam 30 minit sebelum timbulnya migrain. Aura dapat berbentuk gangguan penglihatan seperti melihat garis yang bergelombang, cahaya terang, bintik gelap, atau tidak boleh melihat benda dengan jelas. Gejala aura yang lain iaitu rasa geli atau rasa kesemutan di tangan. Sebahagian pesakit tidak dapat mengucapkan kata-kata dengan baik, merasa kebas di tangan, bahu, atau wajah, atau merasa lemah pada satu sisi tubuhnya, atau merasa bingung. Pesakit boleh mengalami hanya satu gejala sahaja atau beberapa macam gejala, tetapi gejala ini tidak timbul sama melainkan bergantian. Suatu gejala aura biasanya menghilang saat sakit kepala atau gejala aura yang lain timbul. Namun kadang-kadang gejala aura tetap berlangsung pada permulaan sakit kepala.

Sakit kepala dan gejala penyerta: Pesakit merasakan sakit berdenyut pada satu sisi kepala, sering terasa di belakang mata. Nyeri boleh berpindah pada sisi sebelahnya pada serangan seterusnya, atau mengenai kedua-dua belah sisi. Rasa sakit berkisar antara sedang sampai berat. Gejala lain yang sering menyertai sakit kepala antara lain:

* Kepekaan berlebihan terhadap sinar, suara, dan bau
* Mual dan muntah
* Gejala semakin berat jika beraktiviti fizikal

Tanpa rawatan, sakit kepala biasanya sembuh sendiri dalam 4 hingga 72 jam.

Gejala Akhir: Setelah sakit kepala sembuh, pesakit mungkin merasa sakit pada ototnya, lemas, atau bahkan merasakan kegembiraan yang singkat. Gejala-gejala ini menghilang dalam 24 jam selepas hilangnya sakit kepala.

Pencetus Migrain
-----------------------------------------------------------------------------

Migrain boleh dicetuskan oleh makanan, stres, dan perubahan aktiviti rutin harian, walaupun tidak jelas bagaimana dan mengapa hal tersebut boleh menyebabkan migrain. Pencetus migrain antara lain:

* Konsumsi makanan tertentu, seperti coklat, MSG, dan kopi
* Tidur berlebihan atau kurang tidur
* Tidak makan
* Perubahan cuaca atau tekanan udara
* Stres atau tekanan emosi
* Bau yang sangat menyengat atau asap rokok
* Sinar yang sangat terang atau pantulan sinar matahari.

---------------------------------------------------------------------
IHSAN DARIPADA: http://sayangdibuang.wordpress.com/2009/11/21/migrain-sakit-kepala-sebelah-penyebab-pencegahan-pengobatannya/
----------------------------------------------------------------------

P/S: ibu and ayah pun belum tahu pasal ni. just dont want to make them more worry about me :)I'M SORRY.

No comments: