Awak usha blog saya yea ;)

Korek apa yang korang nak tahu



Sakit Gigi :'(


Hi kengkawan ku sekalian :) Hari ini Myra nak update pasal SAKIT GIGI. Kornag penah alami tak? Mostly pernah kan. Ini lah yang Myra tengah alami sekarang. Dah nak masuk sweminggu. Sakit yang teramat sangat. Nak kata sakit gigi. Kenapa lama sangat? Tapi kadang-kadang sakit gigi ini bila dy nak sembuh pun kita tak dapat jangkakan ;) Tapi kes Myra ni lain . Gigi nak tumbuh. Mean, Gigi geraham Myra nak tumbuh. In 20 years old, Gigi baru nak tumbuh. Tapi itu semua not impossible kan :) Perit sangat rasanya bila kene SAKIT GIGI ini. Makan ubat tahan sakit yang mampu :/ Tapi Myra dah SURVEY MURVEY, ada tips ataupun petua yang mampu menyembuhkan sakit gigi ini. Moh kita tgok moh :)

Sakit gigi menyeksakan. Berikut terdapat beberapa petua yang boleh diamalkan untuk merawat sakit gigi:

1) Campurkan sedikit cuka dalam segelas air suam. Gunakan air ini untuk berkumur. Amalkan tiga kali sehari sehingga rasa sakit hilang.

2) Kunyah sedikit kapur sirih pada gigi yang sakit sehingga lumat. Amalkan sehingga rasa sakit gigi hilang.

3) Makan buah belimbing buluh bersama sedikit garam.

4) Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada gigi yang sakit. Jika gigi berlubang, tumbuk bunga cengkih dan isikan ke dalam lubanggigi dan tutup dengan kapas.

5) Untuk gigi berlubang, ambil getah pada tampuk buah betik muda dan sapukan pada gigi yang sakit dengan putik kapas.

6) Untuk gigi geraham berlubang, tumbuk seulas bawang putih hingga lumat dan masukkan sedikit cuka. Masukkan bahan tadi ke dalam lubang gigi.

7) Sapukan getah pokok kemboja pada gigi yang sakit.

No comments: